www.hanymohamedali.ahlamontada.com
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم فمنتدى HanyMohamedAli
إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى فيرجى التكرم التسجيل

www.hanymohamedali.ahlamontada.com

هانـــى محمــد علـــى
 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 ╝◄ الــــصورة تـــتكــــلـــــم ....(1).... !!

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
nouné
أطيب قلب
avatar

عدد المساهمات : 86
تاريخ التسجيل : 21/06/2010
العمر : 26

مُساهمةموضوع: ╝◄ الــــصورة تـــتكــــلـــــم ....(1).... !!   الجمعة يوليو 23, 2010 1:42 pm



سلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
فالموضوع دة هنتكلم كل مرة عن ظاهرة فمجتمعنا
هيكون عبارة عن حلقات
وانشاء الله هتابعها
هجيب فكل موضوع صورة
وتعليق عليها
ورأيكو يهم طبعا

أول صورة
فأول حلقة






بيقول المثل
اذا كان رب البيت بالطبل ضاربا
فلا تلومن الصغار على الرقص


الصورة دي شدتني قوي
قد ايه هما صغار عالحاجات دي
بس اتعلموها
فين بقى
فبيتهم ...
اصل الطفل زي الببغاء لا يكرر الا مايسمع
طب فين الأب والأم
فين التربية والانتباه للاولاد

مسؤوليتهم فين

طب مش قد مسؤولية الاولاد بتتنيل وتجيبهم ليه
زمبهم هما ايه
تضيع حياتهم بالشكل دة
النهاردة سجاير
بكرة خمرة
بعد بكرة مخدرات

مش بيلجأ المراهق للحاجات دي الا لو كان
في حاجة الى

1-الحب
2- الحنان
3-الحرية
4-التقدير

بقى مجتمعنا لا يهتم للتربية
وبعد مابقى مجتمع فاسد
بدل مانحاول نصلحه
نفسده اكثر
كل واحد بيبص للثاني
على انه احسن منه
لكن كلنا زي بعض
عشان كلنا عايشين فمجتمع واحد



اقتباس:


لم يعد المعنى الوحيد للموت

هو الرحيل عن هذه الحياة

فـ هناك من يمارس الموت بطرق مختلفه

ويعيش كل تفاصيل وتضاريس الموت


وهو مازال على قيد الحيــــــــاة
.



مش صعبة ان الواحد يكون قد المسؤولية
ويربي ولاده صح

.
حسس ابنك بأهميته مهما كان صغير او كبر

بين حبك لابنك ،

ازعل منه عشان خاطر رضا الله تعالى

أديلهم جزءاً من وقتك ومتخليش الدنيا تشغلك عنهم عشان هما محتاجينلك ومحتاجين توجيهاتك ونصحك
علمهم المبادئ



اكتشف مواهبهم وساعدهم فالنجاح








تفتكرو مين مسؤول عن تربية الاولاد
الاهل ولا الولد هو الى لازم يحس بالمسؤولية اتجاه نفسه



تعليقكم ايه عن الصورة




....



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
3houd

avatar

عدد المساهمات : 43
تاريخ التسجيل : 22/06/2010
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: ╝◄ الــــصورة تـــتكــــلـــــم ....(1).... !!   الجمعة يوليو 23, 2010 1:54 pm

شوفي الخبر ده يانونتي
انا النهاردة وانا بلف لقيتو بجد صدمة مش حقدر اوصفها
يعني للدرجاتي الدنيا خربت والاطفال يدمنو هيروين ويخربو بعض
يعني الانحراف وصل للعقول البريئة

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الشاعر هانى محمد على
*ح ــــبيب ع ــــمري *
avatar

عدد المساهمات : 203
تاريخ التسجيل : 13/06/2010
العمر : 37
الموقع : HanyMohamedAli

مُساهمةموضوع: رد: ╝◄ الــــصورة تـــتكــــلـــــم ....(1).... !!   الجمعة يوليو 23, 2010 3:36 pm

سجاير ومخدرات؟؟

طب فاضل ايه بقي؟

الكبير لما بيمشكي فالسكه دي بينتهي

طب الاطفال دي حتنتهي ويفضلنا ايه؟

دي مسئولية اب وام ومسئولية مجتمع بحاله

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hanymohamedali.ahlamontada.com
shaki
~●▫ Thε lĭttlε PѓĭήCeşş ▫●~
avatar

عدد المساهمات : 111
تاريخ التسجيل : 18/06/2010

مُساهمةموضوع: رد: ╝◄ الــــصورة تـــتكــــلـــــم ....(1).... !!   الثلاثاء يوليو 27, 2010 6:14 pm

الـموضوع ببـساطة
يا زيــادة أوى فى ح ــاجة
يـا نقــص أوي فى ح ـاجة

ـــــــ
يا زيادة فى الدلع
والحب لدرجة مفرطة
يانقص فى كل ده بدرجة مفرطة
مافيش وسـط

ــــ
لما ااناا اكون طفل
واشوف والدي ولا والدتي
بيشربوا مخدرات
ولا حتي السجاير
ايه اللى يخليني ماعملش زيهم
مادول القدوة؟!!
اي القدوة
ــــــــ
لما احس اني لوحدي
لا حد بيسألني رايح فين ولا جاي منين
كلت ايه وشربت ايه ..
مش يبقي ليا حق اولع فى نفسي بقي
؟؟!

ربنا يستر م اللي جاي يارب
ويهدي كل عاصي يارب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
╝◄ الــــصورة تـــتكــــلـــــم ....(1).... !!
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
www.hanymohamedali.ahlamontada.com :: المنتديات العامة :: مــواضـيـع مـتـنـوعـه-
انتقل الى: